Március közepén jelent meg az amerikai reumatológusok szövetségének (American College of Rheumatology), valamint a térd- és csípősebészek társaságának (American Association of Hip and Knee Surgeons) új, közös állásfoglalása a műtétet késleltető konzervatív kezelésekről.

Mint az új irányelv megfogalmazza, azon közepesen súlyos vagy súlyos porckopással rendelkező, vagy csontelhalásban szenvedő betegeknél, akiknél egy vagy több nem műtéti terápia sikertelen volt, a műtétet javasolt elvégezni.

Az irányelv megalkotásának egyik oka az volt, hogy sok betegnél késik a műtét, annak ellenére, hogy tartós fájdalommal élnek, mozgásuk korlátozott, és a képalkotó diagnosztikai felvétel is indokolná a beavatkozást.

Az új irányelv azt javasolja, hogy a műtét időzítése a páciens és kezelőorvosának közös döntése legyen, melyben figyelembe veszik az egyedi kockázatokat és előnyöket is. A műtét késleltetését illetően öt ajánlást fogalmaztak meg:

1. Ne késleltessék a protézis beültetését nem műtéti kezelésekkel, így a fizikoterápiával, nem szteroid gyulladáscsökkentővel, illetve injekcióval.
  2. A dohányzásról leszokás miatt viszont késleltethető a beavatkozás. A dohányzó páciensek nagyobb műtéti kockázatnak vannak kitéve, emiatt javasolt a műtét előtt a dohányzást jelentősen csökkenteni, vagy véglegesen letenni a cigarettát.
  3. A műtét időpontja halasztható arra az időre, míg a diabéteszes beteg szénhidrát háztartását beállítják.
  4. A túlsúly önmagában nem ok a műtét késleltetésére. Nincsenek egyértelműen meghatározható elvárások a súlycsökkentésre, de a páciensek számára is fontos, hogy a műtétig sikerüljön fogyniuk a biztonságos műtét, a kockázatok kizárása és a gyorsabb, könnyebb rehabilitáció érdekében.
  5. Nem javasolt halogatni a műtétet, ha a páciensnek súlyos deformitása vagy csontvesztése van.

Az eredeti sajtóközlemény IDE,

a teljes iránymutatás IDE kattintva érhető el.