Az ortopéd sebészek és protézisgyártók az utóbbi évtizedekben azon dolgoznak, hogy a térdprotézisműtéttel kapcsolatos pácienselégedettséget, valamint műtéti eredményeket javítsák. Ezen törekvések eredménye a páciensekhez jobban igazodó, sorozatgyártott protézisek, a páciensre egyedileg készülő műtéti sablonok, valamint a számítógépes műtéti tervezés megszületése.

A páciensek 8-27% azonban még mindig elégedetlen a műtét eredményével*. A túlméretezett protézis, a rosszul megválasztott protézispozíció kellemetlenségekkel és fájdalommal jár. Ezek jellemzően abból következnek be, hogy a sorozatgyártott térdprotézis nem képes lefedni az egyes páciensek igen eltérő anatómiai adottságait. Az egyedi gyártású térdprotézist CT-alapú tervezés során alakítják ki, ennek köszönhetően képes modellezni a lábszár- és combcsont egyéni formáját és személyre szabottan helyreállítja a páciens eredeti csontos anatómiáját, végtag tengelyállását.

Az első magyarországi Symbios egyedi térdprotézis-beültetést is vezető, francia Michel Bonnin és csapata a lyoni Ramsay Santé kórházban 2019-ben elvégzett Symbios térdprotézisműtétek páciensei körében végeztek tudományos kutatást. Ennek eredménye szerint, két évvel a műtét után a páciensek 94,4%-a elégedett vagy nagyon elégedett a személyre szabott tengelyállással beültetett Symbios egyedi gyártású protézissel.

A vizsgálatban a 2019-es páciensek közül 140 fő vett részt, ez a teljes műtéti pácienskör 65%-a. A műtét előtt és után a páciensek olyan kérdőíveket töltöttek ki, melyek képesek kimutatni a műtét előtti kiindulási helyzetet a fájdalom- és mozgáskorlátozottság tekintetében, valamint ezek javulását a műtét után. A klinikai eredmények páciensek által történő értékelése mellett a kutatók általános elégedettséget is mértek.

Az eredményeket a hagyományos, sorozatgyártott protézissel műtött páciensek eredményeivel vetették össze, ami azt mutatta, a tünetek (duzzadás és merevség), valamint a fájdalom vizsgálatában a Symbios térdprotézissel műtött páciensek jobb eredményről számoltak be. Az idézett tanulmányban a Ramsay Santé kórházban műtötteket, valamint korábbi publikációkban szereplő, hagyományos protézissel kapcsolatos eredményeket hasonlították össze, melynek a különböző mintavételek (páciensek eltérő jellemzői) miatt vannak statisztikai korlátai.

A Symbios egyedi térdprotézisműtéti eredmények, ahogyan a kutatás és a több mint 120 hazai műtét tapasztalata is mutatja, igen ígéretesek.

* Forrás:

Gousopoulos, L., Dobbelaere, A., Ratano, S. et al. Custom total knee arthroplasty combined with personalised alignment grants 94% patient satisfaction at minimum follow-up of 2 years. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc (2023). https://doi.org/10.1007/s00167-023-07318-x